10,000 Eyes

Politie Rotterdam-Rijnmond vroeg Golfstromen in september 2011 om een communicatie­strategie te ontwikkelen om een einde te maken aan straat- en winkelovervallen in de Rotterdamse deelgemeente Delfshaven.

10,000 Eyes

Het ambitieuze streven was om het aantal overvallen terug te brengen naar nul in de periode van september tot en met december 2011. Wij bedachten 10,000 Eyes, een iconische campagne waar niemand aan kon ontsnappen. In één nacht werden metrostations, trams, straatmeubilair, muren en stoepen in de wijk voorzien van 10.000 ogen. Daarnaast brachten we vier enorme ogen van honderd vierkante meter per stuk aan op twee van de drie markante Europoint-torens aan de rand van de wijk.

De volgende ochtend waren de ogen hét gespreksonderwerp in de straten van Delfshaven en online. Na een week radiostilte werd de 10,000 Eyes-campagne onder het motto “Samen voor een veilige buurt” gelanceerd tijdens een persconferentie van politie en deelgemeente in één van de Europoint-torens.

10,000 Eyes

Samen voor een veilige buurt

De campagne vormde een kapstok voor politie en partners om winkeliers en bewoners in de wijk aan te spreken. Dankzij de ogen ontstond een breed bottom-up-netwerk rondom veiligheid in Delfshaven. Er werden preventiepakketten uitgedeeld aan ondernemers en de politie maakte een tournee door de wijk, er werden stickerkits uitgedeeld om zelf ogen te plakken en er werd een speciale posterkrant uitgegeven rondom de campagne.

10,000 Eyes

Strategie en creative direction

Golfstromen ontwikkelde de strategie en voerde de creative direction over de totale campagne. We werkten daarin nauw samen met Jan van de Werken (Politie Rotterdam-Rijnmond), Twiga Communicatie en De Ruimte Ontwerpers. Golfstromen nam, naast de uitwerking van de ogen op de torens en de nachtelijke guerrilla-campagne, het maken van de krant, stickerkit en posterkrant voor zijn rekening.

Terug naar nul overvallen

Doordat het aantal overvallen ook daadwerkelijk werd teruggebracht naar nul — vergeleken met twaalf een jaar eerder — bleek 10,000 Eyes ongekend succesvol. Daarnaast heeft de campagne veel goodwill en een groot netwerk van partners in de wijk opgeleverd waarmee samen aan een veiligere buurt wordt gewerkt. De campagnestrategie van 10,000 Eyes vormde de blauwdruk voor soortgelijke communicatie­campagnes in de regio Rotterdam-Rijnmond.

'Lof voor loerende ogen' kopte het Algemeen Dagblad vlak nadat de campagne ten einde was.

‘Lof voor loerende ogen’ kopte het Algemeen Dagblad vlak nadat de campagne ten einde was.

De campagne werd in 2012 genomineerd voor de Don Berghuijs Award, een prestigieuze prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan een innovatief project op het gebied van veiligheid in Nederland.

Opdrachtgever

Meer weten?

Joop de Boer
joop@golfstromen.nl
+31616504091