IJburg Serveert

ARCAM vroeg ons een interventie te bedenken die publiek naar het nog onbebouwde Centrumeiland van IJburg trekt. We ontwierpen IJburg Serveert, een restaurant zonder keuken dat volledig leunt op thuiskoks in de wijk.

Het idee achter IJburg Serveert ontstond vanuit een fascinatie voor de opkomst van de deeleconomie. De jonge Amsterdamse wijk IJburg kent een actieve gemeenschap van thuiskoks die regelmatig maaltijden delen met buurt­bewoners via Thuisafgehaald. IJburg Serveert maakte deze culinaire community zichtbaar voor één weekend. Het restaurant serveerde bijzondere driegangenmenu’s die door lokale thuiskoks in hun eigen keukens zijn bereid. Fietskoeriers van peer-to-peer-dienst TringTring halen de bestellingen op en bezorgen deze bij de gasten aan tafel. IJburg Serveert koppelt zodoende deze twee peer-to-peer-diensten aan elkaar en is daarmee een hét restaurant van de deeleconomie.

Fietskoeriers van TringTring halen maaltijden op bij de thuiskoks en bezorgen deze bij het restaurant.

De thuiskoks

De gevarieerde maaltijden van IJburg Serveert kwamen rechtstreeks uit de keukens van zes IJburgse thuiskoks, die individueel werden geportretteerd op de online kanalen van het restaurant.

De bij IJburg Serveert aangesloten thuiskoks: Jennifer, Jolanda, Marjan, Maybel, Astrid en Sita.

Een sterk merk

Voor de merkpositionering van IJburg Serveert ontwikkelden we in samenwerking met illustrator Sue Doeksen een simpele, herkenbare huisstijl, die werd doorvertaald in een webapplicatie met boekingsmodule, posters, flyers, menukaarten, restaurant inrichting en kleding van bedienend personeel. Kernelementen in de visuele identiteit zijn de vaandel met het logo (het obertje), steeds terugkerende lijnpatronen (een referentie naar het waterrijke karakter van IJburg) en de gebruikte kleuren (donkerblauw op gebroken wit). De communicatiestrategie zorgde ervoor dat alle tafels in het restaurant al ruimschoots voor de opening waren gereserveerd, en dat media in binnen- en buitenland aandacht besteedden aan IJburg Serveert.

Voor de visuele identiteit van IJburg Serveert werkten we samen met illustrator Sue Doeksen, die het herkenbare logo en de blauwdruk van de website, posters en flyers ontwierp.

Voor de visuele identiteit van IJburg Serveert werkten we samen met illustrator Sue Doeksen, die het herkenbare logo en de blauwdruk van de website, posters en flyers ontwierp.

Een menukaart met driegangenmenu's van drie verschillende thuiskoks.

Een menukaart met driegangenmenu’s van drie verschillende thuiskoks.

Achtergrond

Het Amsterdamse architectuur­centrum ARCAM lanceerde 2014 het project Stad in Zicht. Vooruitlopend op de ontwikkeling van het nieuw opgespoten Centrumeiland werd met bewoners en geïnteresseerden gezocht naar de ideale bestemming voor dit nieuwe stuk stad. Vanuit 151 inzendingen zijn drie scenario’s ontwikkeld. IJburg Serveert is naast de Het Baken van IJburg van architect Wouter Valkenier en De Pionierspiketten van landschapsontwerpers Équipe één van de drie uitwerkingen van deze scenario’s.

Opdrachtgever

Meer weten?

Joop de Boer
joop@golfstromen.nl
+31616504091